Zatoka Gdańska stała się miejscem realizacji jednej z kluczowych inwestycji gazowych w Polsce. Rozpoczęto tu prace związane z pogłębianiem dna morskiego, co stanowi pierwszy etap budowy pływającego terminalu LNG – tzw. FSRU. Nowoczesna infrastruktura ma zapewnić Polsce nowe, niezależne źródło dostaw gazu z morza.
Pogłębianie dna – pierwszy krok do budowy terminalu
Obecnie trwające roboty czerpalne obejmują niemal 656 tys. m² dna Zatoki Gdańskiej. Zanim jednak ruszyły prace pogłębiarskie, specjaliści dokładnie oczyścili obszar z wszelkich obiektów ferromagnetycznych – m.in. złomu, elementów metalowych i innych przeszkód, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu prac i przyszłych operacji portowych.
Proces pogłębiania podzielono na cztery etapy:
- Przygotowanie dna w miejscu planowanego nabrzeża terminalu.
- Rozszerzenie prac na sąsiedni obszar, aż do nowo budowanego falochronu osłonowego.
- I 4. Pogłębianie południowej i wschodniej części placu budowy na morzu.
Jak podkreśla Sławomir Hinc, prezes Gaz-System, pogłębienie dna jest kluczowe nie tylko dla bezpiecznego cumowania dużych jednostek, ale i dla sprawnego działania całej infrastruktury LNG.
Kolejny etap: palowanie i ochrona środowiska
Zakończenie pogłębiania oznacza rozpoczęcie przygotowań do kolejnej fazy – kafarowania, czyli wbijania pali pod przyszłe konstrukcje nabrzeżowe. Ten etap, który będzie wymagał zaangażowania specjalistycznych jednostek i sprzętu, uwzględnia także wrażliwy okres przyrodniczy – m.in. czas tarła ryb. W związku z tym działania będą prowadzone z zachowaniem norm środowiskowych, a ich zakończenie planowane jest na przyszły rok.
Co istotne, część urobku wydobytego z dna zatoki zostanie wykorzystana lokalnie – posłuży do uzupełnienia plaży przy wejściu nr 21 na Górkach Zachodnich. Pozostały materiał trafi do wyznaczonego przez Urząd Morski w Gdyni rejonu zrzutu.
Pływający terminal LNG – nowy strategiczny punkt dla Polski
Terminal FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) to nowoczesna, pływająca jednostka służąca do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Będzie on drugą tego typu instalacją w kraju – po terminalu LNG w Świnoujściu – i zostanie trwale zacumowany na południowym krańcu Zatoki Gdańskiej, w pobliżu Baltic Hub i głównego toru podejściowego do Portu Gdańsk.
Nowa infrastruktura pozwoli na odbiór, magazynowanie i przekształcanie do 6 miliardów metrów sześciennych gazu rocznie. Obecnie jednostka FSRU powstaje w stoczni w Korei Południowej.
FSRU to nie tylko port – to także rozbudowa lądowej sieci gazowej
Program FSRU obejmuje znacznie więcej niż sam terminal i nabrzeże. W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa krajowej sieci przesyłowej o około 250 km nowych gazociągów, które zintegrują terminal z resztą polskiego systemu gazowego. Zakończenie całego przedsięwzięcia planowane jest na przełomie 2027 i 2028 roku.
Wnioski? Zatoka Gdańska zyskuje nowe znaczenie na energetycznej mapie Polski. Rozpoczęte prace to krok w stronę zwiększenia niezależności energetycznej kraju i umocnienia pozycji Gdańska jako kluczowego punktu importu gazu do Europy Środkowo-Wschodniej.




