Innowacyjne tankowanie w Gdańsku
W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” miało miejsce pierwsze w Polsce bunkrowanie promu pasażersko-samochodowego skroplonym gazem ziemnym (LNG), zrealizowane przez estońską firmę Elenger – jednego z liderów branży energetycznej w regionie Morza Bałtyckiego. Operacja stanowi kamień milowy zarówno dla gdańskiej stoczni, jak i dla rozwoju ekologicznego transportu morskiego w Polsce.
LNG dostarczone metodą „truck-to-ship”
Tankowanie wykonano za pomocą trzech autocystern, które dostarczyły łącznie 139 m³ LNG do zbiorników promu o roboczej nazwie NB101. Proces odbył się z wykorzystaniem technologii „truck-to-ship”, polegającej na bezpośrednim przekazie paliwa ze specjalistycznych cystern do statku. Skroplony gaz ziemny jest transportowany i bunkrowany w temperaturze -162°C, a dzięki skropleniu zajmuje aż 600 razy mniej miejsca niż w stanie gazowym.
Zanim rozpoczęto operację, przeprowadzono kompleksowe testy systemów pokładowych: zasilania, wentylacji, kontroli i bezpieczeństwa. Zbiornik promu został osuszony i schłodzony ciekłym azotem do -130°C, a następnie przetestowano jego szczelność. Dopiero po potwierdzeniu gotowości można było rozpocząć właściwe bunkrowanie.
Nowoczesny prom z napędem dual fuel
Budowany w Gdańsku prom Ro-Pax to jednostka najnowszej generacji, zaprojektowana do przewozu 400 pasażerów oraz samochodów. Wyposażony jest w cztery silniki zdolne do pracy zarówno na LNG, jak i na paliwie konwencjonalnym, co znacząco ograniczy emisję szkodliwych substancji – nawet o 25% w porównaniu do tradycyjnych napędów.
Prom jest jedną z trzech jednostek zamówionych przez Polskie Promy – spółkę należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej i Skarbu Państwa. Nowe statki będą obsługiwały połączenia ze Skandynawią. Dwa z nich trafią do Unity Line, a trzeci zasili flotę Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries).
Zaufanie do gdańskiej stoczni
Budowa promów została powierzona Gdańskiej Stoczni „Remontowa” po nieudanej próbie realizacji podobnego projektu w Szczecinie w 2017 roku. Umowę podpisano w listopadzie 2021 roku, a jej częścią jest również list intencyjny dotyczący ewentualnej budowy czwartej jednostki.
Aktualnie prom przechodzi testy portowe HAT (Harbour Acceptance Tests), które są ostatnim etapem przed rozpoczęciem prób morskich.
Elenger: debiut w Polsce, doświadczenie w regionie
Choć dla firmy Elenger było to pierwsze bunkrowanie LNG w Polsce, na rynkach bałtyckich firma ma już na swoim koncie ponad 6 tysięcy tego typu operacji, głównie w portach Tallina, Helsinek, Hanasaari i Hanko. Elenger jako pierwsza firma wprowadziła usługę bunkrowania LNG w tym regionie już w 2017 roku. Dzięki własnej flocie cystern oraz statkowi bunkrującemu Optimus, spółka dysponuje pełnym zapleczem do realizacji zarówno operacji lądowych, jak i morskich typu „ship-to-ship”.
Elenger należy do estońskiej grupy inwestycyjnej Infortar, której akcje są notowane na giełdzie w Tallinnie. Firma działa także w Polsce, gdzie zarządza częścią infrastruktury gazowej.
„Remontowa” – potęga polskiego przemysłu stoczniowego
Gdańska Stocznia „Remontowa” im. Józefa Piłsudskiego S.A. to największy zakład stoczniowy w Polsce i jeden z liderów europejskich. Od 1952 roku specjalizuje się w przebudowach i remontach statków, platform oraz konstrukcji offshore. Od czasu prywatyzacji w 2001 roku, „Remontowa” nieustannie rozwija kompetencje w zakresie budowy nowoczesnych jednostek morskich.
LNG przyszłością żeglugi
Zastosowanie skroplonego gazu ziemnego jako paliwa morskiego staje się coraz bardziej popularne, szczególnie w obliczu zaostrzających się przepisów środowiskowych. Dzięki współpracy Gdańskiej Stoczni „Remontowa” i Elenger, Polska zyskuje ważny punkt na mapie zrównoważonego transportu morskiego w Europie.
Inwestycje w ekologiczne technologie, takie jak bunkrowanie LNG, nie tylko wspierają ochronę środowiska, ale również zwiększają konkurencyjność polskiego przemysłu stoczniowego na rynkach międzynarodowych.




